اطلاعات مفید, روش های استفاده

علل ایجاد جوش و راه های درمان

یکی از مشکلات پوستی که در همه سنین به خصوص در نوجوانی و جوانی رخ می دهد، جوش صورت می باشد که افراد به دنبال راهی برای جلوگیری و برطرف کردن آن می باشند.

جوش چیست؟

آکنه و جوش مشکل پوستی است که بر اثر بسته شدن منافذ باز پوست توسط چربی، باکتری، آلودگی و سلول های مرده پوست ایجاد می شود.  

چرا جوش می زنیم؟

برای پیشگیری و درمان ابتدا باید علت های ایجاد جوش را بررسی کنیم:

  1. افزایش ترشح چربی پوست ( سبوم )
  2. بسته شدن منافذ باز پوست توسط سلول های مرده و چربی
  3. آلودگی های محیطی و فعالیت باکتری و میکروب های مولد جوش
  4. التهاب پوستی
  5. تغییرات هورمونی
  6. مصرف داروهای خاص
  7. رژیم غذایی نامناسب، شکلات و غذاهای چرب
  8. استرس
  9. شستشوی بیش از حد پوست یا استفاده از شوینده های قوی
  10. استفاده از لوازم های آرایشی با چربی بالا و پاک نکردن آرایش از روی صورت

 

انواع جوش :

جوش سر سفید:

این نوع جوش می تواند به دلیل افزایش ترشح چربی، سلول های مرده پوستی و یا تغییرات هورمونی رخ دهد که در نتیجه باعث مسدود شدن منافذ باز پوست و ایجاد جوش سر سفید می شود. به جوش سر سفید کومدون بسته نیز گفته می شود.

جوش سر سیاه:

این جوش در زمانی ظاهر می شود که منافذ باز پوست توسط سلول های مرده پوستی و چربی اضافه ای که به واسطه غده های چربی ترشح می شود، مسدود شده اند.

به این نوع جوش که کومدون باز گفته می شود در سطح پوست با اکسیژن موجود در هوا واکنش نشان داده و اکسید می شود و سبب تیرگی آن می گردد. جوش های سر سیاه را با فشار دادن می توان تخلیه کرد و از بین برد اما این کار توصیه نمی شود زیرا باعث ایجاد زخم و ماندن جای آن می شود.

جوش های سر سفید و سر سیاه از رایج ترین نوع جوش هستند.

جوش های زیر پوستی: جوش های ریز و کوچکی در زیر پوست هستند که این برجستگی ها به آسانی قابل تشخیص هستند.

برخی از جوش ها و آکنه ها التهابی هستند و موجب ایجاد زخم در پوست می شوند که شامل موارد زیر هستند:

ندول ها:

افزایش ترشح چربی و سلول های مرده پوست، منافذ باز پوست را مسدود می کنند. آکنه ندول نیز در اثر فعالیت باکتری پروپیونی آکنه ایجاد می شود. با این که وجود این باکتری ها بر روی پوست طبیعی است اما زمانی که در منافذ پوستی در کنار سبوم و سلول های مرده پوستی به دام می افتند، موجب بروز عفونت می گردند. عفونت حاصل ممکن است به لایه های عمیق تر پوست نفوذ کند و موجب قرمز و متورم شدن منافذ درگیر شود، در واقع به سلول های عمقی پوست آسیب می رساند.

پاپول ها:

این نوع جوش ها برجستگی های قرمز رنگ، حساس، دردناک و ملتهبی هستند که در زیر سطح پوست ایجاد شده و محل آن به نظر سفت و برآمده می آید. پاپول ها ضایعات کوچکی هستند که معمولا فقط لایه های بالایی پوست را تحت تاثیر قرار می دهند که معمولا از فعالیت یک نوع باکتری به نام پروپیونی باکتریوم به وجود می آیند.

راه های پیشگیری و درمان جوش چیست؟

امروزه محصولات مراقبتی مختلفی برای جلوگیری و درمان جوش ها تولید می شوند که با بهره گیری از فرمولاسیون های قوی به از بین بردن باکتری های مولد آکنه کمک کرده در نتیجه از مسدود شدن منافذ باز جلوگیری می کند.

استفاده از تونرهای مناسب پوست چرب:

یکی از روش های مراقبتی پاک کردن صورت با استفاده از تونرهای مناسب پوست چرب می باشد که صورت را از هرگونه آلودگی، گرد و غبار و چربی اضافی پاک کرده و از مسدود شدن منافذ باز صورت جلوگیری می کند. تونرهای پوست چرب  پاک کننده هایی هستند که نیاز به شستشو ندارند و در واقع علاوه بر پاک کردن منافذ به تنظیم ترشح چربی پوست، رطوبت رسانی و نرم کنندگی آن کمک می کنند و مواد مغذی را به پوست می رسانند.

محلول پاک کننده مناسب پوست چرب (تونر):

تونر پوست چرب بیتروی مناسب پوست هایی است که مستعد آکنه می باشند و ضمن لایه برداری ملایم پوست، با دارا بودن ترکیبات آنتی باکتریال و تنظیم کننده چربی پوست نظیر سالیسیلیک اسید، روغن درخت چای و زینک پی سی ای، پوست را به صورت عمقی پاکسازی کرده و با بستن منافذ پوست از ایجاد آکنه جلوگیری می کند. وجود عصاره آرام بخش بابونه و ترکیبات مرطوب کننده سبب ایجاد نرمی و لطافت در پوست می شود.

نحوه استفاده:

ابتدا پوست خود را با شوینده مناسب بشویید سپس مقداری از تونر پوست چرب بیتروی را به پنبه یا پد آرایشی آغشته نمایید و به آرامی روی پوست صورت بمالید. (بدون نیاز به شستشو با آب)

استفاده از شوینده های پوست چرب:

استفاده از شوینده های مناسب پوست چرب یکی دیگر از راه های جلوگیری و درمان جوش می باشد. شوینده هایی مثل فوم ضد آکنه و ژل های شستشوی سالسیلیک اسید صورت را از آلودگی محیطی، گرد و غبار پاک کرده و با تنظیم ترشح چربی پوست مانع ایجاد جوش و از بین بردن آن می شود، پوست را پاکسازی می کند و التهاب، قرمزی و خشکی پوست را کاهش می دهد. بهتر است در روز یک الی دو بار صورت خود را بشورید.

فوم شستشوی مناسب پوست های چرب مستعد آکنه:

فوم ضد آکنه بیتروی شوینده ای بسیار مناسب برای پوست های چرب، مختلط، مستعد به آکنه و مبتلا به آکنه می باشد که حاوی ترکیبات بسیار موثر مانند سالیسیلیک اسید، روغن درخت چای، زینک پی سی ای و عصاره های دارچین و اسطوخودوس است . روغن درخت چای موجود در فوم باعث تنظیم ترشحات چربی پوست می شود.  این محصول علاوه بر قدرت پاک کنندگی بسیار بالای مواد آرایشی، آلودگی های محیط و چربی اضافی پوست سبب لایه برداری ملایم در آن شده و از تکثیر و رشد باکتری های مولد آکنه جلوگیری می نماید.

نحوه استفاده:

مقدار کافی از فوم ضد آکنه بیتروی را روی پوست مرطوب خود ماساژ دهید و بعد از 1 دقیقه با آب ولرم شستشو دهید. قبل از مصرف محصول را خوب تکان دهید.

ژل شستشوی صورت حاوی سالیسیلیک اسید 2% و هیالورونیک اسید:

ژل شستشوی صورت بیتروی حاوی ترکیبات موثر مانند سالیسیلیک اسید، هیالورونیک اسید و نیاسینامید می باشد که با لایه برداری و تنظیم ترشح چربی پوست، مانع از ایجاد آکنه می شود . این محصول فاقد سولفات و مواد صابونی بوده و با استفاده از شوینده های ملایم، پوست را از هرگونه آلودگی و چربی اضافی تمیز نموده و باعث حفظ رطوبت و آبرسانی پوست می شود و به آن نرمی، لطافت و شفافیت می بخشد.

نحوه استفاده:

 مقدار کمی از ژل را روی صورت مرطوب ماساژ داده و سپس با آب ولرم شستشو دهید.

استفاده از ژل های ضد آکنه:

یکی از محصولاتی که هم به پیشگیری و هم به درمان فوری جوش کمک می کند ژل ضد آکنه می باشد. استفاده از ژل های آنتی آکنه روند بهبود جوش را تسریع می بخشد و بدون آن که اثری از جای آن باقی بماند، جوش را از بین می برد. ولی باید تا درمان جوش استفاده از آن را ادامه داد.

ژل مناسب پوست های چرب و جوش دار:

ژل آنتی آکنه بیتروی حاوی سالیسیلیک اسید، روغن درخت چای، عصاره های گیاهی و مواد آنتی باکتریال می باشد که به بهبود و رفع سریع جوش ها کمک می کند . ژل آنتی آکنه بیتروی از تکثیر و رشد باکتری های مولد جوش جلوگیری کرده و با تنظیم ترشح سبوم و لایه برداری ملایم بدون ایجاد التهاب و خشکی، پوست را پاکسازی نموده و مانع از ایجاد آکنه می شود.

نحوه استفاده:

ابتدا پوست خود را با شوینده مناسب پوست چرب بیتروی شستشو داده، سپس مقداری از ژل آنتی آکنه بیتروی را روزانه 1 تا 3 بار فقط روی جوش ها استفاده نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *