اطلاعات مفید, روش های استفاده

انواع شوره و راه های درمان

مقدمه:

مراقبت از پوست و مو از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا از ایجاد برخی مشکلات جلوگیری می کند. شوره سر یکی از مشکلات رایج مو است که در سنین مختلف رخ می دهد.

شوره سر چیست؟

شوره سر پوسته هایی است که در اثر تجمع سلول های مرده پوست کف سر در موها ایجاد می شود و همچنین با التهاب و خارش پوست سر همراه است. این پوسته ها بر اثر شانه کردن مو به راحتی از سطح پوست جدا می شوند و روی لباس و شانه ها می ریزند.

علت شوره سر چیست؟

در حالت طبیعی، مقدار کمی قارچ روی سطح پوست ما زندگی می کنند که منجر به بروز بیماری یا مشکل خاصی نمی شوند، اما اگر رشد کنند و تعدادشان بیشتر شود، شاهد بروز عفونت های قارچی خواهیم بود. علت ایجاد شوره سر معمولا وجود قارچی به نام مالاسزیا می باشد که علاوه بر تغذیه از چربی پوست سر سبب تحریک تولید بیشتر سلول های پوستی می شود. عفونت قارچ سر، شرایطی است که که می تواند افراد در هر رده سنی را درگیر کند، اما عمدتا در نوجوانان شاهد بروز آن هستیم. در این بیماری، قارچ ها به پوست و فولیکول های مو حمله می کنند و منجر به بروز علائمی مانند احساس خارش و پوسته پوسته شدن کف سر می شوند.  

انواع شوره های سر:

شوره خشک: در این نوع شوره پوست سر خشک بوده و پوسته های سفید رنگ به راحتی از کف سر جدا شده و از لا به لای موها می ریزد که معمولا باعث ایجاد خارش و التهاب پوست کف سر می شود. شوره خشک ممکن است در اثر سرمای شدید هوا و یا شستشوی مکرر مو با استفاده از آب با دمای خیلی بالا می باشد.

شوره چرب: علت شوره در پوست چرب افزایش تولید سبوم از غدد چربی اطراف فولیکول های مو است. این چربی بیش از حد علاوه بر شوره باعث ایجاد التهاب و خارش کف سر شده و منجر به ریزش مو می گردد.

روش های درمان شوره سر چیست؟

برای درمان شوره سر راه های مختلفی از جمله استفاده از شامپو های مخصوص ضد شوره وجود دارد. این شامپوها حاوی اکتیو ها و ترکیبات موثر ضد قارچ و باکتری هستند که علاوه بر درمان و جلوگیری از ایجاد پوسته پوسته شدن کف سر، کنترل ترشح چربی پوست سر و رفع خشکی و التهاب آن باعث رطوبت رسانی، نرمی و لطافت مو می شوند.  

انتخاب مناسب شامپو ضد شوره:

بعد از تشخیص نوع شوره سر با توجه به چرب یا خشک بودن آن، انتخاب یک شامپو مناسب برای درمان آن از اهمیت زیادی برخوردار است. شامپوهای تخصصی ضد شوره بیتروی با بهره گیری از فرمولاسیون قوی و موثر به منظور جلوگیری و درمان شوره سر، به دو دسته شامپو مناسب موهای دارای شوره چرب و شامپو مناسب موهای دارای شوره خشک تقسیم بندی می شوند.                             

شامپو مناسب موهای دارای شوره چرب بیتروی:

شامپو ضد شوره مناسب موهای چرب بیتروی فاقد سولفات بوده و با ترکیبات لایه بردار، آنتی باکتریال و ضد قارچ قوی و موثر خود مانند سالیسیلیک اسید، کلیمبازول و پیروکتون اولامین باعث رفع شوره چرب و خارش کف سر می شود . همچنین روغن درخت چای و گزنه موجود در محصول در کنترل ترشحات چربی پوست سر نقش بسزایی دارد. عصاره رزماری موجود در شامپو با افزایش گردش خون در کف سر، موجب تقویت فولیکول و ساقه مو می شود. از مزایای دیگر این محصول وجود ترکیبات ضد التهاب و التیام بخش مانند بیزابولول و آلانتوئین می باشد که به رفع التهاب و قرمزی پوست کف سر کمک می کند.

شامپو مناسب موهای دارای شوره خشک بیتروی:

شامپو ضد شوره مناسب موهای خشک بیتروی فاقد سولفات بوده و با ترکیبات آنتی باکتریال، لایه بردار و ضد قارچ قوی و موثر خود مانند سالیسیلیک اسید، کلیمبازول و پیروکتون الامین، باعث رفع شوره خشک و خارش کف سر می شود. همچنین عصاره آلوئه ورا و دکسپانتنول(پرو ویتامین B5) موجود در محصول در رطوبت رسانی و جلوگیری از خشکی مو نقش بسزایی دارد. از مزایای دیگر این محصول وجود ترکیبات ضد التهاب و التیام بخش مانند کالاندولا و بیزابولول می باشد که بر رفع التهاب و قرمزی پوست کف سر کمک می کند.

نحوه استفاده از شامپوهای ضد شوره:

ابتدا موی خود را خیس نموده، مقدار مناسبی از شامپو را بر روی کف سر ریخته و با نوک انگشتان ماساژ دهید و پس از 2 تا 3 دقیقه آبکشی نمایید. برای تاثیر بیشتر، از این محصول به مدت 2 ماه، یک روز در میان استفاده نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *