اطلاعات مفید, روش های استفاده

راه های درمان و جلوگیری از خشکی پوست

خشکی پوست یکی از مشکلات رایجی است که می تواند باعث خارش و قرمزی پوست شود و زمانی اتفاق می افتد که رطوبت و روغن های ضروری پوست به شدت کاهش می یابد. با توجه به شرایط مختلف زندگی، پوست نیاز به مراقبت های ویژه دارد. خشکی پوست انواع مختلفی از قبیل خفیف، اگزما (درماتیت آتوپیک)، درماتیت سبورئیک و پسوزیاریس دارد که به میزان شدت خشکی، آن را دسته بندی می کنند و بر اثر عوامل مختلف می تواند ایجاد شود. معمولا مشکل نگران کننده ای نیست اما گاهی علت آن یک بیماری خاص است. استفاده از مرطوب کننده و آبرسان های مناسب در کنار مراقبت از پوست می تواند به جلوگیری از خشکی پوست و درمان آن کمک می کند.

علل خشکی پوست :

بسیاری از عوامل مختلف مانند آب و هوای منطقه زندگی، قرار گرفتن در معرض نور خورشید، افزایش سن، ژنتیک، استفاده از شوینده های قوی و محصولات آرایشی، شستشوی زیاد( مخصوصا با آب داغ)، تغذیه نامناسب و مصرف برخی از داروها می تواند باعث خشکی پوست شود.

راه های پیشگیری و درمان خشکی پوست :

پوسته پوسته شدن و زبر شدن سطح پوست از نشانه های شروع خشکی پوست می باشد، اگر در همان مراحل ابتدایی نسبت به درمان و بهبود آن اقدام نشود، خشکی پوست شدیدتر شده و نواحی گسترده تری را در بر می گیرد. با شدت گرفتن آن، پوست ملتهب شده و باعث ایجاد خارش می شود.

1 - خوردن آب زیاد، سبزیجات تازه، میوه جات و غذاهای سالم می تواند به درمان و رفع خشکی پوست کمک کند.

2 - با انجام روتین روزانه می توانید از پوست خود در برابر خشکی، خارش و التهاب جلوگیری کنید.

3 - استفاده از برخی محصولات مراقبتی پوست مانند کرم های مرطوب کننده و آبرسان می تواند در پیشگیری و رفع خشکی  پوست موثر باشد.

تفاوت های کرم مرطوب کننده و آبرسان :

شاید در نگاه اول کرم مرطوب کننده و آبرسان مشابه باشند اما از نظر فرمولاسیون و کارایی با هم تفاوت دارند. که در بخش زیر به تفاوت ها و شباهت های این دو کرم می پردازیم.

کرم های مرطوب کننده :

کرم های مرطوب کننده از پایه های روغنی تشکیل شده اند که برای پوست های خشک و فاقد چربی کاربرد بسیار دارند. علاوه بر دارا بودن مواد مغذی، چربی از دست رفته مورد نیاز پوست را نیز تامین می کند و عملکرد آن به گونه ای است که با ایجاد یک لایه مراقبتی بر روی پوست مانند سد محافظتی عمل کرده و مانع از تبخیر آب و رطوبت لایه بیرونی پوست می شود. پس بنابراین استفاده از کرم های مرطوب کننده می تواند به رفع و جلوگیری از خشکی پوست کمک بسیار کند.

کرم های آبرسان :

بیشتر مواد تشکیل دهنده کرم های آبرسان بر پایه ی آب است. کرم های آبرسان، آب مورد نیاز پوست های دهیدراته و خشک را تأمین کرده و باعث جریان بهتر آن در سلول های پوستی می شود. این کرم با نفوذ، جذب سریع و ماندگاری بالا در لایه شاخی (اپیدرم ) پوست سبب هیدراتاسیون پوست دهیدراته می شود.

کرم های دارای اوره + اوسرین :

از این نوع کرم برای درمان خشکی های شدید نظیر درماتیت آتوپیک ( اگزما )، درماتیت سبورئیک و پسوزیاریس استفاده می شود و بسیار موثر است. این محصول علاوه بر ایجاد لایه چربی طبیعی در سطح پوست و تقویت سد دفاعی آن سبب حفظ طولانی مدت رطوبت پوست می شود و با آبرسانی بالایی که دارد در نتیجه دارای خاصیت نرم کنندگی قوی می باشد.

نکته قابل توجه :

انتخاب کرم مرطوب کننده و آبرسان مناسب با نوع پوست و استفاده به موقع از آن ها می تواند به جلوگیری و درمان پوست خشک کمک کند. در برخی موارد خشکی پوست با استفاده از محصولات مراقبتی پوستی بر طرف نمی شود، که برای درمان آن باید به پزشک مراجعه کرد.

نحوه استفاده :

قبل استفاده از کرم های مرطوب کننده و آبرسان، برای تأثیر گذاری بیشتر این محصولات، پوست را با یک شوینده ملایم پاکسازی کنید تا آلودگی، پوسته ها و سلول های مرده کاملا پاک شود تا بستر مناسبی برای دریافت مواد مغذی و آبرسانی فراهم شود، سپس مقداری از کرم را بر روی پوست تمیز خود ماساژ دهید تا کاملا جذب گردد.

برای پاکسازی پوست صورت از چه محصولات و شوینده هایی باید استفاده کنیم ؟

برای شستشو و پاکسازی پوست خشک از هرگونه آلودگی، ژل شستشوی صورت مناسب پوست خشک و حساس بیتروی پیشنهاد می شود. علاوه بر دارا بودن شوینده های ملایم که سبب رفع هر گونه آلودگی محیطی می شود، باعث رفع التهاب و افزایش رطوبت و نرمی پوست می گردد. عصاره توت سیاه به دلیل خاصیت آنتی اکسیدان قوی، مانند سدی در برابر عوامل مخرب آسیب زا عمل می کند. تونر مناسب پوست خشک بیتروی انتخاب مناسبی جهت پاکسازی عمقی پوست صورت می باشد که علاوه بر متعادل سازی PH پوست با دارا بودن ترکیبات آبرسان نظیر سدیم هیالورونات و عصاره آلوئه ورا، مانع از ایجاد خشکی پوست می گردد. همچنین وجود ترکیباتی نظیرعصاره کالاندولا و آلانتوئین در رفع التهابات و حساسیت های پوستی موثر است.

مرطوب کننده های دیترون :

1- کرم مرطوب کننده آووکادو + شی باتر :

این کرم حاوی ترکیباتی نظیر روغن آووکادو، زیتون، شی باتر و اوره می باشد که با تغذیه رسانی به پوست سبب بازسازی آن     می شود و دارای اثر مرطوب کنندگی بلند مدت می باشد که به رفع التهابات پوستی کمک می‌کند.

2- کرم مرطوب کننده روغن هسته انگور + ویتامین E :

کرم مرطوب کننده هسته انگور با داشتن ترکیباتی نظیر روغن هسته انگور، سدیم پی سی ای، آلانتوئین و ویتامین E دارای خاصیت آنتی اکسیدانی می باشد که از ایجاد چین و چروک جلوگیری کرده و خاصیت ارتجاعی پوست را افزایش می دهد. این کرم با جذب سریع بدون ایجاد اثر چربی باعث نرم کنندگی و لطافت پوست می‌شود.

3- کرم مرطوب کننده روغن آرگان + سبوس برنج :

کرم مرطوب کننده روغن آرگان با داشتن بافتی سبک و جذب سریع دارای خاصیت نرم کنندگی و رطوبت رسانی بالایی می باشد. عصاره سبوس موجود در این محصول با ایجاد یک لایه محافظ بر روی پوست از خشک شدن آن جلوگیری می‌کند.

4- کرم مرطوب کننده روغن گل رز + جوجوبا :

این کرم با قدرت نفوذپذیری بالا و مرطوب کنندگی قوی سبب نرم شدن پوست های خشک می شود. این محصول حاوی روغن گل رز می باشد که با اثرات التیام دهنده باعث رفع و جلوگیری از التهاب پوستی می شود. همچنین وجود روغن جوجوبا که ترکیبی ساختار شبیه به چربی طبیعی پوست انسان دارد، به آسانی جذب شده و یک مرطوب کننده فوق العاده برای پوست به شمار می‌رود.

5- کرم مرطوب کننده عصاره بابونه + روغن سویا :

کرم مرطوب کننده بابونه التهابات پوستی را از بین می برد و به کاهش خارش و قرمزی پوست کمک می کند. همچنین روغن سویا موجود دراین محصول، خاصیت کششی و ارتجاعی پوست را افزایش داده و باعث سفت شدن پوست می شود و درنهایت باعث نرمی و درخشان شدن پوست می‌شود.

6- کرم مرطوب کننده عصاره آلوئه ورا + روغن زیتون :

این کرم مرطوب کننده حاوی عصاره آلوئه ورا، روغن زیتون و آلانتوئین می باشد که دارای خاصیت آبرسانی و نرم کنندگی قوی است که خشکی پوست را بر طرف می‌‎کند.

 

کرم اوره 10% + اوسرین بیتروی :

کرم 10 % + اوسرین بیتروی محصولی است که برای درمان خشکی های شدید پوست، انواع اگزمای پوستی ( آتوپیک )، درماتیت سبورئیک و پسوزیاریس، رفع و کاهش التهابات و خارش ناشی از خشکی پوست موثر می باشد. این محصول دارای خاصیت نرم کنندگی بسیار قوی است و برای قسمت هایی از بدن که دچار افزایش ضخامت پوست ( قوزک، آرنج دست و ... ) می شوند، مناسب می باشد.

اوسرین (Eucerin) :

اوسرین لانولین الکل تصفیه شده و خالص است که حاوی مقادیر بالایی از کلسترول می باشد. این ماده با ایجاد لایه ای از چربی طبیعی در سطح پوست مانند یک سد دفاعی عمل می کند و همچنین با نفوذ در عمق لایه شاخی، مانع تبخیر آب می شود.

اوره (Urea) :

اوره آبرسانی بسیار قوی است که به طور طبیعی در بافت پوست موجود می باشد. در واقع جزء ترکیبات  NMF (فاکتور مرطوب کننده طبیعی پوست ) به شمار می آید . اوره به راحتی در عمق لایه شاخی پوست نفوذ کرده و به مدت طولانی رطوبت را در خود نگه می دارد.

روغن گل مغربی ( Evening Primrose Oil ) :

روغن گل مغربی حاوی اسید لینولئیک می باشد که باعث کاهش التهابات و پوسته پوسته شدن پوست می شود و سبب افزایش رطوبت، استحکام و قابلیت ارتجاعی پوست می گردد.

سدیم لاکتات ( Sodium Lactate ) :

سدیم لاکتات به عنوان یک مرطوب کننده طبیعی در لایه شاخی پوست وجود دارد و با حفظ و نگهداری رطوبت پوست مانع از خشکی آن می شود.

کرم مرطوب کننده و آبرسان دیترون :

این محصول با فرمولاسیون قوی و خاص، غنی شده با عصاره ها و روغن های طبیعی است که با داشتن سه کارایی آبرسانی، مرطوب و تغذیه کننده، پوست را نرم و تغذیه می کند و از آن در برابر خشکی و اثرات مخرب رادیکال های آزاد محافظت کرده و پوست را شاداب می کند.

ترکیبات موثر در کرم مرطوب کننده پوست دیترون :

اوره (Urea) :

اوره آبرسان بسیار قوی است که به طور طبیعی در بافت پوست موجود می باشد. در واقع جزء ترکیبات  NMF (فاکتور مرطوب کننده طبیعی پوست ) به شمار می آید. اوره به راحتی در عمق لایه شاخی پوست نفوذ کرده و به مدت طولانی رطوبت را در خود نگه می دارد.

پرو ویتامین B5 (D-panthenol) :

پرو ویتامین B5 با تقویت سد دفاعی پوست به حفظ رطوبت آن کمک می کند و از خشکی و خارش پوست جلوگیری کرده و باعث نرمی و افزایش خاصیت ارتجاعی پوست می گردد.

روغن آرگان (Argan Oil) :

روغن آرگان سرشار از اسید های چرب، آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی می باشد که با رطوبت رسانی به پوست و تنظیم ترشح چربی آن باعث افزایش خاصیت ارتجاعی و نرمی در پوست می شود و به جلوگیری و رفع خطوط ریز پوست کمک می کند. همچنین این روغن حاوی مقادیر زیادی ویتامین E است که از اثرات مخرب رادیکال آزاد جلوگیری می کند.

روغن هسته انگور (Grapeseed Oil) :

روغن هسته انگور که غنی از اسید های چرب و مواد مغذی است، رطوبت، استحکام و درخشندگی را در پوست افزایش می دهد.

عصاره چای سبز (Green Tea Extract) :

عصاره چای سبز دارای خاصیت آبرسانی به پوست می باشد و سرشار از منبع ویتامین E و تانن است که پوست را مرطوب و تغذیه می کند. این عصاره در عین حال این که چربی پوست را کنترل می کند، مانع از خشکی آن نیز می شود پس بنابراین هم برای پوست خشک و هم برای پوست چرب مناسب است.

عصاره میوه انار (Pomegranate Fruit Extract) :

عصاره انار حاوی ترکیب پلی فنول می باشد که دارای خواص ضد التهاب است. این عصاره به جوانسازی و شفافیت پوست کمک می کند. همچنین به دلیل داشتن ترکیبات اسید الاژیک و تانن‌ها دارای خواص ضد میکروبی می باشد و از ایجاد آکنه جلوگیری کرده و قابض منافذ است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *