اطلاعات مفید, روش های استفاده

دانستنی های چین و چروک پوست

مقدمه:

داشتن پوستی صاف و شفاف و بدون چروک یکی از عوامل مهم زیبایی به شمار می آید، از گذشته تا امروز برای انسان اهمیت زیادی دارد. همچنین جوان ماندن و به تعویق انداختن آثار چین و چروک و خطوط ریز یکی از اهداف همیشگی بشر بوده است که توانسته با تحقیق و توسعه علم تا حدودی به آن دست یابد.

مراقبت از پوست در دوران جوانی و میانسالی می تواند پیری پوست که یکی از علائم آن چین و چروک و خطوط ریز می باشد را تا حدودی کنترل کند و جلوگیری نماید.

علت های پیری پوست چیست؟

ایجاد چین و چروک ترکیبی از عوامل غیر قابل کنترل و قابل کنترل می باشد. در عوامل غیر قابل کنترل، نمی توان روند ایجاد   آن را کامل متوقف کرد اما با توجه به عوامل قابل کنترل می توان سرعت ایجاد چین و چروک را کاهش داد و به تعویق انداخت.

عوامل غیر قابل کنترل ایجاد چین و چروک عبارتند از:               

 1. افزیش سن

افزایش سن یکی از عوامل مهم پیری پوست می باشد. پوست از سه لایه اصلی بیرونی ( اپیدرم )، لایه میانی ( درم ) و درونی (هیپودرم) تشکیل شده است.

ازکودکی تا جوانی و میانسالی سلول های پوستی با سرعت و به صورت دائم تکثیر می شوند، تکثیر این سلول ها در لایه درم، به بازسازی و ترمیم لایه اپیدرم کمک می کند، با افزایش سن سرعت تکثیر سلول های درم کاهش یافته، در نتیجه احیای اپیدرم نیز کند می شود که در نهایت نازک شدن لایه های بیرونی پوست و آسیب پذیری بیشتر آن را به دنبال دارد. همچنین با افزایش سن میزان تولید پروتئین های پوستی کاهش می یابد. در پوست دو نوع پروتئین مهم وجود دارد، که عبارتند از:

کلاژن(Collagen): کلاژن الیاف پروتئینی مهمی است که به پوست استحکام و سفتی می بخشد و سبب جوانسازی پوست می شود. سنتز کلاژن به طور مداوم در طول زندگی انجام می شود تا نسبت به درمان و یا جایگزینی بافت های آسیب دیده عمل نماید. بهبود و بازیافت سلول های پیر و یا آسیب دیده کلاژن پوست ، یک چرخه واجب برای داشتن پوستی سالم می باشد. با افزایش سن، تولید سلول های کلاژن در بدن کاهش می یابد و روند پیری پوست شروع می شود.

الاستین(Elastin) :دومین پروتئین مهم درم بعد از کلاژن، الاستین است. این پروتئین حدود 4% از وزن خشک بدون چربی درم را تشکیل می دهد. الاستین به پوست خاصیت کشسانی و ارتجاعی می دهد و سبب افزایش انعطاف پذیری پوست می شود. علاوه بر کاهش تولید کلاژن و الاستین پوست، هیالورونیک اسید موجود در بافت های پوستی نیز کاهش می یابد. هیالورونیک اسید ماده ای است که به طور طبیعی در پوست وجود دارد و وظیفه اصلی آن به دام انداختن آب در داخل سلول های بافتی، مرطوب نگه داشتن، انعطاف پذیری و شادابی پوست است. سطح هیالورونیک اسید در پوست با افزایش سن به میزان قابل توجهی کاهش می یابد که می تواند منجر به کم آبی، خشکی پوست و کاهش خاصیت انعطاف پذیری شود که در نتیجه باعث ایجاد چین و چروک می گردد.

 2. ژنتیک

 از عوامل غیر قابل کنترل ایجاد چین و چروک، می توان به ژنتیک اشاره کرد. افرادی که پوست قوی تری دارند، چین و چروک در  آن ها با تاخیر بیشتری ایجاد می شود.

3. اشعه ماوراء بنفش نور خورشید

یکی دیگر از عواملی که به پوست آسیب جدی وارد می کند و باعث تسریع روند طبیعی پیری پوست می شود، اشعه ماوراء بنفش نور خورشید می باشد. این اشعه بافت همبند کلاژن و الاستین را شکسته و خاصیت الاستیکی پوست را کاهش می دهد و باعث افزایش سرعت روند پیری پوست می شود. همچنین نور خورشید باعث ایجاد لک های پوستی نیز می شود.

4. عوامل محیطی

یک عامل تاثیرگذار بر روند پیری پوست عوامل محیطی می باشد که نسبت به نوع آب و هوا و آلودگی آن منطقه، ممکن است سرعت روند پیری پوست را افزایش دهد.

از عوامل قابل کنترل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. مصرف دخانیات

یکی از دلایل چروک صورت مصرف دخانیات است که می تواند روند پیری نرمال پوست را سرعت بخشد، زیرا مصرف دخانیات باعث تغییراتی در روند جریان خون رسانی به پوست می شود که این تغییرات در عملکرد سلول های پوست اختلال ایجاد می کند. همین امر کاهش تولید کلاژن و الاستین پوست و در نهایت افزایش چین و چروک را در پی دارد.

2. تکرار حالت های صورت

در حالت عادی هنگام خندیدن یا اخم کردن، خطوطی روی پیشانی، بین دو ابرو و کنار لب تشکیل می شود که هنگام برگشت صورت به حالت عادی این خطوط محو می شود. اما با افزایش سن و تکرار آن، سلول ها قادر به بازگشت به حالت عادی نیستند و کم کم خطوط عمیق تر می شوند زیرا با افزایش سن سرعت تولید کلاژن کاهش یافته و خاصیت انعطاف پذیری و ارتجاعی پوست کم می شود.

3. سبک زندگی

خواب کم بیشترین تاثیر را بر سرعت بخشیدن به روند پیری پوست دارد. نداشتن خواب خوب و کافی باعث پیری و کدر شدن پوست می شود زیرا بدن در هنگام خواب هورمون هایی ترشح می کند که به ترمیم و بازسازی پوست کمک می کند چون سلول های پوستی جدید جایگزین سلول های آسیب دیده می شود. علاوه بر خواب خوب و کافی، تغذیه نیز در این بخش اهمیت دارد، نوشیدن آب کم، مصرف کم سبزی ها و میوه های تازه می تواند در افزایش روند پیری پوست موثر باشد.

چگونه از ایجاد چین و چروک جلوگیری کنیم؟

1. با انتخاب یک کرم ضد آفتاب با SPF مناسب می توان از اشعه ماوراء بنفش که به پوست آسیب می زند و باعث افزایش ایجاد چین و چروک پوست می شود جلوگیری کرد.

2. داشتن تغذیه سالم و نوشیدن آب کافی می تواند به داشتن پوستی صاف و شاداب کمک کند و روند پیری پوست را به تعویق بیاندازد.

3. دوری از استرس و اضطراب و همچنین خواب به موقع و کافی، باعث افزایش تولید کلاژن شده و از ایجاد چین و چروک جلوگیری می نماید.

4. استفاده از لوازم آرایش مرغوب و همچنین پاک کردن کامل آرایش قبل از خواب می تواند به تعویق انداختن ایجاد چین و چروک پوست کمک کند.

  1. امروزه با انتخاب و استفاده از محصولات مراقبتی پوستی و با انجام روتین روزانه می توان از پیری پوست جلوگیری کرد و آن را به تعویق انداخت.

چه محصولاتی باعث جلوگیری و کاهش چین و چروک پوست می شوند ؟               

امروزه با پیشرفت و توسعه صنعت محصولات مراقبتی پوستی، می توان به کاهش و جلوگیری از ایجاد چین و چروک پوست کمک کرد. برند بیتروی با بهره گیری از فرمولاسیون قوی و ترکیبات موثر در افزایش تولید کلاژن، تأمین رطوبت مورد نیاز پوست و در نتیجه با جلوگیری و کاهش چین و چروک سعی در جوان سازی، شادابی و انعطاف پذیری پوست دارد.

سرم مناسب پوست های دارای چروک:

سرم ضد چروک بیتروی با فرمولاسیون قوی و بافتی سبک حاوی مواد آنتی اکسیدان، کلاژن ساز و رطوبت رسان نظیر رتینیل پالمیتات، ویتامین C، ویتامین F و هیالورونیک اسید می باشد که با جذب سریع، مهار رادیکال های آزاد و آبرسانی عمقی، سبب افزایش تولید کلاژن و الاستین در پوست شده و به کاهش خطوط ریز و چین و چروک کمک کرده و در نتیجه باعث یکنواخت شدن رنگ پوست، نرمی، شادابی و جوانسازی پوست می شود.

اثرات:

کاهش و جلوگیری از ایجاد چین و چروک

افزایش سنتز کلاژن در پوست

مهار رادیکال های آزاد

حفظ رطوبت و آبرسان قوی پوست

نرمی و شادابی پوست                                       

مواد موثر سرم ضد چروک بیتروی:

رتینیل پالمیتات (Retinyl Palmitate) :

رتینیل پالمیتات مشتق ویتامین A است. این ماده باعث تولید کلاژن شده و در کاهش خطوط چین و چروک موثر می باشد، همچنین سرعت روند پیری پوست ناشی از افزایش سن را کاهش می دهد.

منیزیم آسکوربیل فسفات (Vitamin C) :

ویتامین C موجود در این محصول از نوع پایدارترین مشتقات ویتامین C می باشد و به راحتی جذب پوست می شود و به سنتز کلاژن و بهبود رنگ پوست کمک می کند و باعث جوانسازی پوست می شود.

هیالورونیک اسید (Hyaluronic Acid) :

به دلیل داشتن قدرت نگهداری مقدار زیادی آب روی پوست به جلوگیری از ایجاد چین و چروک روی پوست کمک می کند و با پر کردن چین وچروک ها روی پوست عمق چین و چروک را کاهش داده و به پوست ظاهر یکدست و شفاف می بخشد.

ویتامین F (Vitamin F) :

ویتامین F از ترکیب دو اسید چرب ضروری امگا3 و امگا 6 می باشد که این چربی ها به حفظ و ترمیم لایه محافظ بیرونی پوست کمک می کند و مانع از دست رفتن رطوبت پوست می شود.

عصاره کیوی (Actinidia chinensis fruit extract) :

عصاره میوه کیوی دارای غلظت بالایی از پلی فنول های گیاهی ، فلاونوئیدها ، کاروتنوئیدها و ویتامین C است. خواص آنتی اکسیدانی فوق العاده ای دارد که می تواند از پوست در برابر رادیکال های آزاد در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید یا عوامل محیطی محافظت کند و در نتیجه یک عامل ضد پیری و روشن کننده عالی پوست است. همچنین  پلی ساکاریدهای موجود در این عصاره منجر به دو برابر شدن سنتز کلاژن سلول های پوستی در فیبروبلاست ها شده و بنابراین به سفت شدن، رفع افتادگی پوست و کاهش چین و چروک کمک می کند.

روش مصرف:

هر شب 4 تا 5 قطره از سرم ضد چروک بیتروی را بر روی پوست تمیز صورت ماساژ دهید تا جذب شود. قبل از مصرف محصول را خوب تکان دهید.

کرم دور چشم (ضد چروک) :

پوست دور چشم بسیار حساس، نازک و آسیب پذیر است و نیاز به مراقبت دارد ، عوامل زیادی از جمله : قرار گرفتن در معرض آفتاب ، تغییرات ناگهانی دما ، تأثیرات هورمونی ، شیوه زندگی (استرس ، کمبود خواب و … ) می تواند باعث ایجاد چین و چروک، تیرگی و پف دور چشم شود، انتخاب یک کرم دور چشم مناسب می تواند این مشکلات را برطرف کند. کرم دور چشم بیتروی حاوی مواد موثر و عصاره های  گیاهی می باشد که باعث افزایش گردش خون و تسریع کلاژن سازی پوست دور چشم شده و سبب کاهش چین و چروک  اطراف چشم می شود، همچنین این محصول حاوی کمپلکس قوی مرطوب کننده  می باشد که باعث حفظ رطوبت و آبرسانی به پوست اطراف چشم می شود. فرمولاسیون این محصول به گونه ای است که چشم را تحریک نمی کند و آرامش بخش و تسکین دهنده پوست نیز می باشد.

اثرات:

کاهش و پیشگیری از ایجاد چین و چروک در اطراف چشم

تامین رطوبت و جلوگیری از ایجاد خشکی دور چشم

احیاء و بازسازی سلولهای پوست اطراف چشم

محافظت در برابر آسیب های محیطی(رادیکال آزاد)

فاقد اسانس و مواد حساسیت زا                                                                  

ترکیبات موثر کرم دور چشم بیتروی:

سدیم هیالورونات (Sodium Hyaluronate) :

این ماده به طور طبیعی در پوست یافت می شود و بر اثر بالا رفتن سن و عوامل محیطی کاهش می یابد و باعث خشک شدن پوست می شود، سدیم هیالورونات می تواند به اپیدرم یا لایه های بالایی و پایینی پوست نفوذ کند و میزان آبرسانی به پوست را افزایش دهد و به رفع خشکی پوست کمک کند و در نتیجه از ایجاد چین و چروک و خطوط ریز دور چشم جلوگیری کند و قابلیت ارتجاعی پوست را بهبود بخشد.

رتینول(Retinol) :

رتینول مشتق ویتامین A است. این ماده باعث تولید کلاژن شده و در کاهش خطوط چین و چروک موثر می باشد، همچنین سرعت روند پیری پوست دور چشم با افزایش سن را کاهش می دهد.

کمپلکس مرطوب کننده و ضد آلودگی (Moisturizing and Anti-pollution Complex) :

ترکیبی از آبرسان های طبیعی شامل (آلژینات، پولولان، تری هالوز و گلیسیرین ) که علاوه بر خاصیت آبرسانی 48 ساعته از پوست در برابر رسوب و چسبندگی آلاینده ها محافظت می کند.

عصاره گیاه سنتلا آسیاتیکا ( Centella Asiatica Extract) :

غنی از فلاونوئید و اسید های آمینه که دارای خاصیت ضد پیری، مرطوب کنندگی و تسکین دهنده پوست می باشد.

ویتامین C (Vitamin C) :

این ماده دارای اثرات آنتی اکسیدانی است و از آسیب های مخرب محیطی و پیری پوست جلوگیری می کند. ویتامین C با القای بیوسنتز کلاژن اثرات ضد چروک نیز دارد.

عصاره چای سبز (Tea Tree Extract) :

این عصاره دارای ترکیبات پلی فنولی با اثرات آنتی اکسیدانی بسیار قوی می باشد و مانع از تخریب پوست در اثر رادیکال های آزاد می شود. چای سبز التهاب را کاهش داده و باعث تجدید کلاژن و بازسازی طبیعی پوست می شود و چین و چروک را کاهش می دهد.

روغن هسته خرما (Hydrogenated Palm Kernel Oil) :

این روغن منبع طبیعی و سرشار از کاروتنوئید ها و ویتامین E (توکوفرول) است که یکی از بهترین آنتی اکسیدان های طبیعی می باشد که سبب پیشگیری از پیری پوست، چین و چروک می شود.

بتاگلوکان (Beta-Glucan) :

بتاگلوکان از جو دوسر استخراج شده و عامل مرطوب کننده است. این ماده افزایش سطح آبرسانی، عملکرد سد دفاعی پوست، کاهش چین و چروک را موجب می شود و با بهبود ساختار پوست و تحریک فیبروبلاست ها برای سنتز کلاژن، به طور موثری ظاهر خطوط ریز و چین و چروک را بهبود می بخشد.  

روش مصرف:

هر شب مقدار کافی از کرم را با دست بر روی پوست تمیز دور چشم قرار داده، سپس با حرکات ضربه ای ملایم با نوک انگشتان نسبت به جذب بهتر کرم اقدام نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *